Kierownica do łodzi to nie tylko istotna część układu sterowania, która musi być tak dopasowana, aby zapewniać bezpieczeństwo i wygodę, to też element dekoracyjny, który potrafi zmienić charakter statku dodać mu cech stylu sportowego, nowoczesnego albo vintage. Na co zatem zwrócić uwagę podczas wyboru kierownicy do łodzi? Podpowiadamy!

Kierownica do łodzi czy koło sterowe?

Do kierowania łodzią służy cały układ sterowniczy – mechaniczny, hydrauliczny albo elektroniczny, który zmienia położenie płetwy sterowej. W zależności od wielkości czy przeznaczenia jednostki pływającej elementem do kierowania tym układem jest ster w formie rumpla bądź koła sterowego. Koło sterowe działa tak samo, jak kierownica, stąd często spotykamy się z podwójnym nazewnictwem: jeden produkt jest nazywany i kierownicą, i kołem sterowym.

W zależności od stylistyki dany produkt faktycznie bardziej przypomina kierownicę – np. rodem ze sportowego samochodu – albo bliżej mu do koła sterowego, zwłaszcza gdy jest to model z charakterystycznymi wystającymi rumbami (kołeczkami poza obręczą). Standardowe koło sterowe jest natomiast zwykle o wiele większe i przeznaczone też raczej do dużych jednostek – im większa jego obręcz, tym łatwiej steruje się dużą łodzią.

Większość dostępnych na rynku produktów to uniwersalne kierownice do łodzi motorowych i jachtów, co oznacza, że wybór tego elementu sterowniczego – pod względem dopasowania do całego układu – nie powinien sprawić dużego problemu. Mocowania pasują zwykle do standardowych przekładni kierowniczych.

Średnica kierownicy do łodzi

Kierownica do łodzi zwykle ma średnicę od 20 do 40 cm i należy ją dopasować do własnych preferencji. Poza samą wygodą sterowania rozmiar kierownicy musi być dostosowany do wielkości łódki czy jachtu, do miejsca, jakie na nią przeznaczono – z kierownicy powinniśmy móc korzystać swobodnie, nie może więc zawadzać ani o sternika, ani o żadne inne wyposażenie.

Najczęściej spotykaną średnicą kierownicy do łodzi jest ta pomiędzy 30 a 36 cm – ster tej wielkości jest najwygodniejszy i pasuje do większości jednostek.

Budowa kierownicy do łódki

Kierownica łodzi składa się z okrągłej obręczy i wypełnienia w postaci ramion albo szprych. To może być kierownica trójramienna, która wyglądem zbliżona jest najbardziej do kierownicy samochodowej, lub kierownica ze szprychami: tych może być mniej bądź więcej, od kilku do kilkunastu. 

Zależny od liczby szprych zwykle jest także ich rozmiar i kształt. Czasem są cienkimi prętami i w ten sposób kierownica wyglądem przypomina koło sterowe, innym razem podwójne lub potrójne szprychy tworzą konstrukcję w kształcie ramion. Szprychy i ramiona mocuje się do obręczy na różne sposoby. Zwykle przechodzą przez środek i łączą się prostopadle z obręczą, czasem są też zamontowane w poprzek.

Materiały na kierownice do łodzi

Od materiału, z którego wykonano kierownicę do łódki, zależy sporo – m.in. wygoda jej użytkowania, trwałość, odporność na czynniki zewnętrzne i stylistyka.

Bardzo często cała kierownica wykonana jest ze stali nierdzewnej i pokryta w całości lub części tworzywem – nierzadko obręcz obleczona jest też miękkim materiałem (np. piankowym), dzięki czemu wygodnie się jej używa. Produkty tańsze, z niższej półki cenowej, zwykle są produkowane wyłącznie z tworzywa, przez co ich trwałość jest nieco niższa.

Kierownice do łodzi ze średniej i wyższej półki cenowej są również tworzone z takich materiałów jak polerowana stal czy egzotyczne drewno (np. mahoń). Tańsze propozycje mogą wyglądać równie dobrze, jeśli mamy do czynienia z imitacją takiego materiału. Część kierownic, a także większość standardowych kół sterowych, jest też produkowana z pięknie rzeźbionego i zdobionego drewna.

Stylistyka kierownicy do łodzi

Kierownicę do łodzi projektuje się obecnie głównie w trzech stylach – sportowym, nowoczesnym lub klasycznym (ten ostatni można też określić „vintage”).

Kierownice w stylu sportowym najbardziej przypominają kierownice aut – są raczej trójramienne. Ich szerokie ramiona pozwalają wygodnie oprzeć dłonie. Taką kierownicą operuje się bardzo sprawnie, a to pozwala przeprowadzać szybkie i ostre manewry. Kierownice nowoczesne są dość minimalistyczne, ale też intrygują formą, która często odbiega od standardowej. Są praktyczne i funkcjonalne. Z kolei kierownice klasyczne czy vintage wyglądają tradycyjnie, czyli przypominają dawne koła sterownicze, ale mają wygodny mały rozmiar.

W aspekcie stylistyki kierownicy warto podążać za własnym gustem, jednak dobrze też, jeśli kierownica wpisze się w wygląd łódki bądź jachtu – wtedy uzyskamy spójną stylistycznie całość.

Gdzie kupić kierownicę do łodzi?

Aby kupić kierownicę do łodzi, warto odwiedzić profesjonalny sklep żeglarski i motorowodny – online lub stacjonarny – i poprosić o pomoc specjalistów. Dzięki temu sprawnie, szybko i dobrze dobierzemy właściwy model pod kątem średnicy oraz najważniejszych parametrów i właściwości, ale też zorientujemy się, jak tę kierownicę zamontować do naszej jednostki (część produktów sprzedawana jest z adapterami, które znacznie ułatwiają wykonanie takiego małego remontu).

Zakup nowej kierownicy do łodzi może być naprawdę przyjemnym zadaniem – warto tylko najpierw określić swoje wymagania i budżet, aby zawęzić nieco poszukiwania. Dostępność produktów na rynku jest spora i każdy znajdzie kierownicę idealną dla siebie i swojej łodzi! 

Partnerem artykułu jest strona boatshop.pl.